بسم الله الرحمن الرحیم

تمام فسادهایى که در عالم پیدا مى شود، از خودخواهى پیدا مى شود.

تمام مفاسدى که در عالم واقع مى شود، از این توجّه به خود است.

مادامى که انسان خودش را مى بیند، نمى تواند به آن راهى که راه هدایت است، دست پیدا بکند.

هیچ شکّى در این نکنید که هر که گفت (من) این (من) شیطان است.

بدان که رذیله ی عُجب از حبّ نفس پیدا مى شود.

خود محورى (من ، نه غیر) این در همه ی نفوس هست ، مگر این که تهذیب بشود.

چقدر انسان باید جاهل باشد که این چیزها را مقام بداند و چقدر ضعیف النّفس باشد که این حکومت را، حکومت ها را یک مقام بداند.

بکوشید تا حجاب خویت را بردارید و جمال جمیل او - جلّ علا - را ببینید، آن گاه است که هر مشکلى آسان و هر رنجى و زحمتى گواراست.

خودبینى، ارث شیطان است.

تا این خودخواهی ها در بشر هست ، این جنگ ها و این فسادها و این ظلم ها و ستمگری ها هست.

اگر - خداى نخواسته - کارها با خودخواهى و غرور همراه شد، مبداء شکست انسان است.

نمى شود که انسان هم خود پرست باشد و هم خداپرست . نمى شود که انسان هم منافع خودش را ملاحظه کند و هم منافع اسلام . باید یکى از این دوتا باشد.

من اگر براى خودم نسبت به سایر انسان ها یک مرتبتى قائل باشم ، این انحطاط فکرى است ، و انحطاط روحى .

اگر انسان در هر امرى که وارد مى شود، در آن امر، خودخواهى را کنار بگذارد و مصلحت را ملاحظه بکند، و خدا را ملاحظه بکند، هم موفّق مى شود و هم از خطراتى که بر این خود خواهى (مترتّب ) است در امان مى ماند.

نزاع مال خودخواهى است ، از نقطه ب نفس انسان پیدا مى شود.

دو جور تعریف داریم : یک وقت این است که آدم تعریف مى کند، مى خواهد خودش را نشان بدهد، این ابلیس است یک وقت از خودش تعریف مى کند براى این که هدایت کند دیگران را، این نفس رحمان است.

هواى نفس انسان مى خواهد هر چه بشود بگوید من کرده ام ، و این آثار خودخواهى است ، و اختلافاتى هم که مشاهده مى شود از ضعف ایمان است.

هیچ فردى نمى تواند ادّعا کند که من هیچ نقص ندارم . اگر کسى این را ادّعا کرد ، بزرگ ترین نقصش همین ادّعاست.

غرور از پیروزی ها، آفت بزرگى است که شیطان باطنى در بندگان خدا به وجود مى آورد، تا آنان را از راه حق منحرف کند.

غرور و غفلت انسان را به تباهى مى کشد. کبر از اخلاق خاصّه ی شیطان است.

هر کس جهلش بیش تر و عقلش ناقص تر است ، کبرش بیش تر است . هرکس علمش بیش تر و روحش بزرگ تر و صدرش منشرح تر است ، متواضع تر است.

به نقل ازکلمات قصار، پندها و حکمت هاى امام خمینى.

مؤسّسهء تنظیم و نشر آثار امام خمینى رحمه الله ، ص 65 - 85