✍️سعید کیانپور، دانشجوی دکتری ازدواج و خانواده‌ درمانی در دانشگاه ویرجینیا تک

  🔻 چندی است موضوع سند 2030 بر سر زبان هاست و منتقدان و طرفداران این سند هر کدام به جنبه‌هایی از آن اشاره و رد یا تاییدش می‌کنند. اما آنچه من را واداشت تا مطلبی در این رابطه بنویسم لفظ یا بند Gender equality است که در این سند به کار برده شده و منتقدین نیز به آن بیش از همه پرداخته اند. بخشی از آنچه در اینجا خواهید خواند در حال حاضر در برخی دانشگاه‌های آمریکا در مقاطع under grad و graduate تدریس می‌شود.

  🔻 به طور اساسی موضوعات مربوط به Sexuality یا سکسوالیته به شدت تحت تاثیر علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی، روانشناسی و ...) است تا بیولوژی. بنابراین تعریف، تفسیر، و فهم بسیاری از مفاهیم در این حوزه نیازمند داشتن یک پیش زمینه‌ی قوی در علوم اجتماعی است. به طور کلی صاحب نظران دوران معاصر در این زمینه بسیار تحت تاثیر رویکردها و مکاتب پست مدرن از جمله فمینیسم هستند که در آن برابری و تساوی میان جنسیت‌ها الفبای گفتگو و بحث است.

  🔻 چندی پیش درسی تحت عنوان روابط خانوادگی در دانشگاه تدریس می‌کردم و در یکی از فصول کتاب موضوعی را مورد بحث گذاشتم با نام Sex and Gender. تعریفی که برای Sex در کتاب به کار برده شده بود مربوط میشد به عضو تناسلی و آنچه که به طور فیزیکی تعیین کننده مرد و زن بودن است.

  🔻 اما تعریفی که از Gender می‌شود کمی پیچیده‌تر است. Gender یک مفهوم اجتماعی است که تحت عناوینی همچون Gender identity, Gender expression, Gender roles تعریف می شود. Gender identity ادراک شما از خودتان به عنوان زن یا مرد است. Gender expression مربوط به این می شود که شما چطور جنسیت خود را ابراز می کنید، و Gender roles اشاره دارد به ویژگی‌ها، نگرش‌ها، احساسات و رفتارهایی که اجتماع از زن یا مرد انتظار دارد.

  🔻 پس Gender طبق این تعریف یک متغیر اجتماعی است به این معنا که اصالت به فرد و به احساسات، نگرش‌ها و رفتارهای او در محیط اجتماع و در ارتباط او با دیگران داده می‌شود. پس این مفهمومی پیچیده‌تر از تفکیک آدم به زن و مرد است. وقتی صحبت از متغیر اجتماعی به میان میاید، بحث در رابطه با قطعیت بی‌معنا است.

  🔻 پس Gender می‌تواند معانی مختلفی بسته به اجتماع و فرهنگ به خود بگیرد. ممکن است یک نفر ادراکی از جنسیت خود داشته باشد که مخالف با جنس یا Sex اوست و نحوه‌ی ابراز آن نیز در تضاد با انتظارات اجتماعی باشد. این تضاد خود را در قالب Sexual Orientation یا جهت‌گیری جنسی نشان می‌دهد و افراد عناوینی همچون gay, lesbian, bisexual, transgender, queer ... را با خود به یدک می‌کشند. Gender equality در سند 2030 یعنی ایجاد حق برای این تضاد، آموزش و ترویج آن و نیز عادی‌سازی این تضاد (از جمله همجنس‌بازی/همجنس‌گرایی) در نظام آموزشی کشور.

  🔻 با این تعاریف، Gender equality در سند 2030 تعریف خاص و مشخصی دارد و ساده‌انگاری است که اجرای آن را در کشور محدود به مواردی کنیم که در موازین ما باشد و یا بگوییم هر موردی را که با دیدگاه‌ها و موازین شرعی و عرف و آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد تعهدی به اجرای آن نداریم! اگر چنین باشد باید کل این بند کنار گذاشته شود که بعید است اجرای تکه پاره‌ی این سند خوشایند یونسکو باشد.

  🔻 مشاهدات چند دانشجوی ایرانی🇮🇷 از جامعه امریکا🇺🇸

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

برگرفته شده از کانال تلگرام خیابان انقلاب